Jumlah Pelawat

Teknik Nabi Muhammad

Teks : Norazira Mohamed


Dalam tak sengaja ketika saya sedang mencari kaedah atau tips dalam mendidik anak-anak di Internet, saya terjumpa dengan satu teknik yang tidak pernah saya ketahui sebelum ini. Bahkan bukan dalam hal mendidik anak-anak sahaja tetapi teknik ini boleh dipraktikkan dalam urusan kita seharian. Tapi saya lebih cenderung untuk mendalami didalam urusan mendidik anak-anak. Teknik yang saya maksudkan ialah Teknik Nabi Muhammad S.A.W.



Diantara teknik yang menggunakan gaya Nabi Muhammad ini ialah Teknik Memuji. Ianya boleh digunakan oleh ibubapa dalam perbualan harian dengan anak-anak. Biasanya jika kita mendekati anak-anak dengan menggunakan teknik ini, kelebihan anak-anak yang nakal, yang selalu melanggar disiplin atau yang tidak mahu membuat latihan/kerja rumah yang diberikan akan terserlah. Selain daripada itu, teknik memuji gaya Rasulullah ini juga dapat menaikkan rasa keyakinan (self-essteem) yang tinggi pada anak-anak. 



Ok, macam mana hendak memuji dengan menggunakan teknik Nabi ni yer? Apa yang perlu ibubapa lakukan ialah : PUJI dan NYATAKAN IMPAK. Yang tidak boleh dilakukan ialah : UGUT dan JANJIKAN GANJARAN. IMPAK yang dinyatakan pula ialah fokus kepada pernyataan rasa keyakinan ibubapa terhadap kemampuan anak-anak mereka.

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Tim Psikologi Hadis (http://www.psikologihadith.com/), SATU PUJIAN SATU IMPAK. Namun, boleh juga dimasukkan impak yang kedua sekiranya ianya menepati teknik nabi iaitu puji kebaikan dan adanya pernyataan impak.

Ok, contoh ini saya amibil dari blog Puan Khairulniza di http://parentinggayarasulullah.blogspot.com yang mana ianya adalah skrip yang Puan Khirulniza gunakan bersama anaknya.




Ok dari skrip diatas, apa yang boleh diambil ialah :

Puji kebaikan : 

PUJIAN 1 : Terima kasih. Tahniah. Anak ibu telah mula membuat latihan melukis
PUJIAN 2 : Anak ibu juga berusaha untuk menggembirakan hati orang lain.


Nyatakan impaknya : 

IMPAK 1 : Ibu suka.
IMPAK 2 : Semoga Allah memurahkan reaeki Along.
IMPAK 3 : InsyaAllah, suatu hari nanti ALong berpeluang membeli Wacom.
IMPAK 4 : ALong dapat menambah kemahiran.
IMPAK 5 : Allah berikan pahala buat Along.

Saya percaya sekiranya kita menggunakan teknik yang betuk ketika memuji anak-anak, rasa keyakinan yang tinggi akan dapat dipupuk dalam diri anak-anak. InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...