Jumlah Pelawat

Panduan terbaik mendidik anak lelaki.

Teks : Norazira Mohamed

Islam menitikberatkan kepada pentingnya peranan ibubapa dalam mendidik anak-anak, tidak kira samada anak lelaki ataupun perempuan. Seperti mana hadis Rasulullah S.A.W, " Anak itu ibarat seperti kain putih, ibu bapalah yang akan mencorakkannya menjadi Nasrani, Yahudi ataupun Majusi”. Daripada hadis ini, s udah jelas lagi terang, itulah tanggungjawab sebagai ibu bapa yang perlu digalas dengan penuh amanah dalam membawa anak-anak ini mengenal Allah yang menciptaNya.

Namun demikian, terdapat perbezaan dalam mendidik anak lelaki dan juga perempuan. Tidak dinafikan, ibubapa memang mempunyai peranan yang berbeza dalam mendidik anak-anak, khususnya bapa dalam memberikan perhatian dan bimbingan yang Islamik secara berterusan kepada anak khasnya anak lelaki. Antara didikan utama untuk anak lelaki adalah seperti berikut :

 
Walaubagaimanapun, menurut Dr. Harlina Halizah Siraj atau lebih dekenali sebagai Dr. Har, Naib Presiden Jemaah Islam Malaysia (JIM) antara peranan ibubapa dalam mendidik anak lelaki ialah :

1. Peranan Bapa


  • Balik awal dari tempat kerja dan mandikan anak jika masih dibawah umur 5 tahun.
  • Bawa anak bersiar-siar dan luangkan waktu bersamanya. Biasanya kanak-kanak suka dibawa ke taman-taman permainan.
  • Ajak anak bergasak ataupun bergumpal. Ini kerana anak lelaki lebih sukakan aktiviti lasak berbanding anak perempuan. Aktiviti begini boleh menguatkan lagi tali ikatan (bonding) diantara bapa dan anak.
  • Kebiasaannya bapa adalah idola atau 'role-model' kepada anak lelaki. Oleh yang demikian, apa sahaja yang bapanya lakukan akan diikuti oleh anak. Jika bapanya seorang perokok, maka kebarangkalian anaknya juga menjadi seorang perokok adalah sangat tinggi berbanding anak kepada bukan perokok. Oleh itu, seorang bapa perlulah menunjukkan contoh tauladan yang baik buat anak-anak.
  • Dukung anak atas bahu bagi membolehkan anak memandang melalui pemandangan bapanya.

2. Peranan ibu
  • Ibu hendaklah menunjukkan kasih sayang dan berlemah lembut kerana biasanya anak lelaki belajar MENGASIHI melalui ibunya.
  • Bagi mengeratkan lagi ikatan (bonding) antara ibu dan anak lelaki, ajaklah anak berbual mengenai apa sahaj. Ceritakan apa yang ibu lakukan dan minta pendapatnya dalam beberapa perkara.
  • Berikan pujian atas usahanya walaupun kecil.

Semoga kita sebagai ibubapa, memberikan yang terbaik dalam mendidik anak-anak tak kira samada lelaki ataupun perempuan. InsyaAllah di entri lain nanti, saya akan kongsikan pula panduan mendidik anak perempuan.

12 comments:

  1. info yg sgt membantu bg ibu bapa..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thx admin. Good info utk diguna pakai. Semoga kita dapat mendidik anak kita menjadi insan yg soleh. Anyway, free2 jemput ke blog saya untuk info2 kekal fit and slim.

      >>>Tips Slim & Fit Semula Jadi!<<<

      Delete
  2. info yang sgt membantu :)
    www.mnmforlife,blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Sangat menarik, dapat dijadikan referensi yg sangat bermanfaat..terima kasih..ditunggu juga kunjungannya keblog kami..

    ReplyDelete
  4. mohon share ye info ni ... ( khairulbariyahmasrakin.blogspot.com )

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas perkongsian maklumat cara didik anak yang nakal. Sememangnya kita sebagai ibubapa lah yang mencorakkan keperibadian mereka. Apa yang kita lakukan, pasti dititu oleh mereka juga.

    Saya juga berminat untuk kongsikan kpd pembaca blog ni tentang sebuah ebook rujukan dalam mendidik anak2.. Klik link ni shj http://shuth.ashadee.com/go/14/syedazhar/

    ReplyDelete
  6. salam, info menarik dan berguna untuk saya...tq

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum. Terima kasih di atas komen saudara saudari ibu bapa yang baik hati. Alhamdulillah syukur sekiranya isi blog ini dapat memberikan manfaat kepada ibubapa semua. Apa yang baik di kongsi bersama, apa yang kurang berilah teguran. Semoga Allah membantu ibubapa pembaca budiman sekelian didalam mendidik anak-anak amanah Allah. In sya Allah...

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum. info berguna untuk dijadikan panduan saya. next baby mungkin:)
    Tqvm saudari..

    ReplyDelete
  9. TQ atas perkongsian ilmu
    boleh lawat blog saya
    http://hazritakahar.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. info yang sangat berguna..
    mohon share ye info ini..:)

    ReplyDelete
  11. Risau anak-anak anda lemah dalam matapelajaran atau lambat menangkap .

    Tablet minda sunnah, sains dan herba tak perlu di bancuh senang di ambil di mana-mana, tidak di tambah gula, rasanya sedap dari bahan2 berkualiti tinggi.

    " Anak saya dah hafal surah juz amma dan dapat no 1 dalam kelas bhs Arab. Dolah PD "

    " Anak saya dapat anugerah pelajar cermelang selepas mengambil celltabs mind booster, nora PJ"

    " Anak saya terus balik rumah buat kerja sekolah tanpa di suruh lagi sejak amik celltabs, Suhaila"

    "Kali ini duit saya tidak membazir, anak dah suka makan tablet celltabs , sehingga meminta2nya setiap hari, sarimah , klang"

    Byk lagi respond2 positif kami terima spt

    Anak dh rajin berlajar tanpa d suruh, mendengar kata ,rajin solat jarang demam; aktif dalam aktiviti sekolah, dah dpt byk AAA dpt n anugerah cemerlang dll

    ramai tercari2 jenama ni sekarang
    lulus kkm tiada bhn kimia

    Maklumat lanjut boleh klik di laman berikut :-
    https://www.facebook.com/CelltabsMindBooster/

    atau

    terus PM ke

    https://www.facebook.com/CelltabsMindBooster/messages/?threadid=100012638655159&timestamp=1473220345036

    atau

    nak lagi cepat mendapat maklum balas mengenai info produk dan promosi whatsapp terus ke 6016-6960947

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...