Jumlah Pelawat

Orang Gaji Sambilan - 030413

Teks : Norazira Mohamed

Hari ini merupakan hari yang saya nanti-nantikan. Bukannya ada perkara yang istemewa pun. Cumanya hari ini bermulalah era orang gaji sambilan di rumah saya nanti. Mungkin ada yang bertanya, kenapa tidak diambil pembantu rumah sahaja? Bukannya saya tidak mampu, tapi disebabkan banyak sangat berita-berita yang tidak elok mengenai pembantu rumah ni, membuatkan saya ngeri untuk mengambil pembantu rumah tetap. Cukuplah saya mengupah pembantu secara sambilan sahaja. 


Kenapa perlu pembantu yer? Memang tidak dinafikan, saya mampu menguruskan rumahtangga sendiri. Namun ianya menuntut masa dan tenaga yang banyak dari saya lebih-lebih lagi dalam keadaan saya yang berbadan dua ini. Badan cepat letih. Apalagi anak empat orang dari umur 7 tahun hingga 8 bulan. Bila masa saya nak uruskan anak-anak, bila masa saya nak memasak, bila masa saya nak kemas rumah, bila masa saya nak menelaah pelajaran anak-anak. Sememangnya ianya menuntut masa yang banyak dari saya yang berkerja dari jam 8-5. Jadi masa yang ada dirumah, saya ingin jadikannya masa yang berkualiti bersama keluarga. 


Lagi pun pula, pembantu sambilan hanya datang pada waktu malam selama 2 jam dari jam 8-10 malam. Sekiranya kerja dapat disiapkan awal, maka boleh balik awal. Jadi tidaklah saya risau keselamatan anak-anak. Anak-anak saya hantar ke rumah pengasuh yang memang dipercayai. Antara tugas-tugas rutin yang perlu pembantu sambilan lakukan ialah mengangkat kain, menjemur kain, melipat kain, mengemop lantai, membasuh tandas, membersihkan dapur, menyapu rumah, membuang sampah, bla bla bla. Tidak habis kan kerja rumah ni. Jadi bila ada yang membantu saya melakukan semua kerja tersebut, dapatlah saya memberikan tumpuan pada hal anak-anak. Saya pun tidaklah letih sangat. Mudah-mudahan ianya menjadi seperti yang diharapkan. InsyaAllah.....


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...