Jumlah Pelawat

Kelas Memasak - 290313

Teks: Norazira Mohamed
Sumber Gambar : Google Images



Hari ini, Kelab Kebajikan di tempat kerja saya ada mengadakan kelas memasak. Antara masakan yang di ajar ialah kek red velvet, ayam golek dan pizza.



Wow, kek red velvet tuh! Memang saya suka makan kek tapi nak buat sendiri, tiada kepandaian. Tak pandai tu satu, satu lagi rasa macam remehnya buat kek. Bahan-bahan perlu mengikut sukatan yang betul, kalu tidak bantatlah jawabnya kek tu nanti.



Tapi cikgu A yang mengajar tu tadi telah menunjukkan cara buat kek yang paling senang. Memang senang sangat. Masuk semua bahan kedalam periuk dan kacau sebati. Kemudian letak atas dapur dan tunggu kek masak. Huish senangnya. Tapi kenapa senang sangat yer?



Sebabnya cikgu A menggunakan tepung yang dah siap dibancuh iaitu tepung kek red velvet. Tepung tu pun ada dia bawa untuk dijual. Bukan tepung je tapi periuk sekali iaitu periuk Cookline - set memasak holistik seramik berteknologi tinggi. Mengikut kata cikgu A, kek tu takkan menjadi kalau dimasak menggunakan periuk lain. Jadi, kalau nak masak kek velvet yang sedap tu kena la beli periuk yang dinyatakan tu.




Ok, masakan kedua ialah ayam golek. Yang ni lagi mudah. Masukkan seekor ayam yang telah dibersihkan kedalam periuk Cookline. Lepas tu, masukkan bawang besar dan halia yang telah dihiris, rempah perap madu keluaran Azlee (yang kebetulan cikgu A adalah salah seorang pengedar produk Azlee) dan kicap manis cap kipas udang secukup rasa. Masak atas api yang sederhana selama 30 minit dan dah masak pun golek hainan. Fuh! canggih betul periuk nih.



Masakan ketiga pulak ialah pizza. Ok, untuk membuat doh pizza, cikgu A menggunakan tepung yang juga telah siap dibungkus iaitu tepung roti/pizza/donut/croissant. Masukkan tepung tersebut kedalam bekas, kemudian masukkan bahan-bahan lain iaitu susu tepung, garam, majerin dan air suam. Uli sehingga menjadi doh yang lembut. Kemudian bolehlah di bentuk mengikut keperluan. Letakkan sos pizza, ayam atau daging, buah nenas yang telah dihiris, sosej, lada benggali dan lain-lain mengikut citarasa masing-masing. Kemudian masukkan adunan pizza tersebut kedalam periuk Cookline dan masak diatas dapur dengan api sederhana. 



Kesimpulan dari kelas memasak tadi ialah, untuk memasak ketiaga-tiga jenis masakan diatas, anda perlulah memiliki periuk Cookline - set memasak holistik seramik berteknologi tinggi. Jadi cikgu A pun mengedarkan borang tempahan periuk dan cara bayaran samada bayaran ansuran secara kutu atau penuh. Harganya boleh tahan juga. Kesimpulannya juga yang dapat saya cedok dari kelas ini ialah ianya adalah kelas untuk menjual periuk tersebut yang hanya dipasarkan oleh Syarikat Zhullian, dan juga tepung yang dah siap dibungkus serta produk Azlee. Dari segi pemasaran, memang tidak dinafikan cara pemasarannya berjaya namun, saya secara individu merasa tertipu. Iyalah, ingatkan lepas ni bolehlah nak masak makanan-makanan tersebut untuk suami dan anak-anak tapi perlulah beli periuk tu dulu. Oh tipah tertipu.



Inilah rupa periuk tersebut.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...