Jumlah Pelawat

Ditipu tapi Berbaloi

Teks : Norazira Mohamed

Salam kasih sayang buat semua...

Hari ini saya hendak ceritakan pengalaman saya membeli rumah. Rumah yang saya hendak beli itu adalah rumah yang telah siap dan saya berhubung terus dengan tuan rumah. Setelah persetujuan dicapai mengenai harga dan jumlah deposit yang perlu saya bayar, wang pun bertukar tangan. Selepas itu, saya pun melantik firma guaman untuk menguruskan pembelian rumah tersebut antaranya membuat perjanjian jual beli. Disamping itu, saya mula membuat pencarian pinjaman perumahan di bank-bank yang tersohor di Malaysia bagi mendapatkan jumlah pinjaman yang terbaik.

Dua minggu selepas pembayaran deposit, Peguam menelefon memberitahu dokumen perjanjian jual beli telah pun siap dan diminta datang ke ofis untuk menandatangani dokumen tersebut. Peguam juga menghubungi pihak penjual memaklumkan perkara yang sama. Namun, setelah seminggu menunggu Penjual tidak juga datang ke firma guaman tersebut untuk menandatangani Perjanjian Jual Beli. 

Di pendekkan cerita, Penjual seolah melarikan diri atau menangguh-nagguhkan untuk menandatangani dokumen tersebut. Oleh itu, Peguam menasihati saya supaya memasukkan sekatan iaitu 'Kaveat' keatas hartanah tersebut. Alhamdulillah, selepas dua hari sekatan dimasukkan, barulah diketahui Penjual tersebut telah menjual rumah tersebut ke Pihak Ketiga dan telah pun dalam proses terakhir iaitu pembayaran wang kepada Pihak Ketiga oleh Bank. Tapi proses tersebut tidak dapat diteruskan kerana Sekatan yang telah saya masukkan.

Dipendekkan cerita lagi, saya membuat tuntutan untuk membuka Sekatan tersebut, Penjual hendaklah membayar balik jumlah deposit saya bersama sejumlah gantirugi iaitu sama nilainya dengan jumlah deposit yang telah saya bayar. Maksudnya 1:1. Alhamdulillah, walau pada mulanya Penjual tidak bersetuju, tapi akhir dia terpaksa akur dengan tuntutan saya. Itulah kisahnya... ditipu tapi berbaloi keran saya dapat menggandakan jumlah duit deposit saya.

Pengajarannya ialah sekiranya kita hendak melakukan sesuatu yang melibatkan jumlah wang yang besar, hendaklah kita mencari ilmu mengenainya ataupun bertanya pada yang pakar. 

Sekian.   

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...