Jumlah Pelawat

Petua Agar Anak Ikut Cakap Ibubapa

Teks : Norazira Mohamed




Setiap dari kita sebagai ibubapa inginkan anak-anak yang baik, yang soleh/solehah, yang pandai, yang mendengar kata, dan yang paling penting yang dekat dengan Allah. Bagi saya, itulah yang saya harapkan dari anak-anak saya. Tapi semuanya bermula dari diri kita sebagai ibubapa. Macam mana cara didikan kita, begitulah acuan yang anak-anak dapat. Oleh itu saya suka mencari petua-petua da tip-tip dalam membesarkan anak-anak. Antara petua yang saya dapat ialah petua agar anak mendengar kata ibubapa. Saya dapat petua ni daripada laman sosial Facebook. Antara yang ditekankan ialah :

1. Setiap pagi, sebelum pergi sekolah, anda berdiri di belakang anak dan kedua-duanya (anak dan ibu atau bapa) menghadap kiblat. 

2. Letakkan kedua-dua telapak tangan ibu/ayah yang dirapatkan atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang 1 inci dari rambut.

3. Bacakan al Fatihah dan Alam-nash-rah ... hingga habis. 

   


4. Niat dalam hati mohon pada Allah: "Ya Allah permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan hati, lembutkan hati dan ditetapkan iman dan mohon anak aku ini mendengar cakap ibu bapanya".

5. Kucup dahi anak dan biarkan dia pergi ke sekolah. Telapak tangan anda (ibu/bapa) ada aura dan gunakannya sebaik-baiknya.

Jom sama-sama kita amalkan.


2 comments:

  1. As salam akak..terima kasih..berguna Sgt..salam perkenalan..jom Singh KT blog sy akak. natrah4ever.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...