Jumlah Pelawat

Ibubapa sebagai guru

Teks : Norazira Mohamed
Gambar : Carian Google

Sebenarnya anak-anak belajar sejak dari alam rahim lagi. Selepas dilahirkan, ibubapalah guru pertama bagi anak-anak. Apa sahaja yang ibubapa lakukan, akan menjadi contoh teladan buat anak-anak. Sebab itulah selalu dikatakan idola pertama anak-anak ialah ibubapa. 

Proses pembelajaran anak-anak kemudiannya disambung oleh pengasuh ataupun taska-taska yang dipilih. Selepas itu bersambung pula ke tadika dan sekolah-sekolah formal yang lain. Namun, sejak kebelakangan ini, terdapat ibubapa yang mengajar sendiri anak-anak ataupun homeschooling. 


Persoalan yang penting sebelum sesebuah keluarga atau ibubapa itu hendak memulakan pendidikan dirumah ini menjadi titik tolak utama sebelum ianya bermula. Soalan seperti mengapa mereka mahukan pendidikan dirumah ini dan bagaimana mereka akan melakukannya hendaklah dicari terlebih dahulu. Ini kerana dua persoalan inilah yang akan terus mengekalkan usaha mereka didlam proses perkembangan dan pembelajaran anak-anak. 

Sekiranya pendidikan dirumah ini menjadi pilihan sesebuah keluarga tersebut, biasanya ibu lebih memainkan peranan sebagai guru. Siapa lagi yang lebih layak selain ibu mereka sendiri. Ayah juga biasanya terlibat didalam proses pembelajaran tetapi tugas ayah lebih kepada urusan mencari rezeki untuk keluarga. 


Antara sebab mengapa ibubapa memilih homeschooling ini ialah :

  1. Ibubapa tidak/kurang setuju dengan silibus pendidikan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran ;
  2. Ibubapa risau atau tidak mahu anak-anak mudah terpegaruh dengan gejala kurang sihat yang mula menular di sekolah ;
  3. dan Ibubapa mempunyai keinginan pendidikan yang berlainan dan ingin mengajar mengikut gaya tersendiri
Anak-anak yang homeschooling ini biasanya di ajar dengan cara tersendiri mengikut minat mereka terhadap sesuatu bidang dan mendalaminya sehingga mahir. Namun apa jua minat anak-anak tersebut, ruang untuk mempelajari dan mendalami subjek lain seperti matematik, sains, sejarah dan geografi masih lagi diberikan ruang tetapi semuanya digarap menjadi satu. Oleh itu, hasilnya apa yang anak- anak belajar di rumah adalah sama dengan apa yang dipelajari di sekolah formal cuma medium pembelajaran dan kaedahnya sahaja yang berlainan.

Namun ada juga ibubapa yang mengajarkan anak-anak yang homeschooling mengikut silibus seperti di sekolah formal. Mereka menggunakan buku-buku yang sama cuma mereka mengajar dengan cara mereka tersendiri. Dan perbezaan yang paling ketara ialah proses pembelajaran tersebut berlaku di rumah bukannya di sekolah.

Apa pun jua sebab mengapa dan kenapa ibubapa memilih homeschooling serta bagaimana untuk merealisasikannya, semuanya adalah untuk kepentingan anak-anak itu sendiri.



Dapatkan Al-Quran digital pen Al-Iman

http://daneenonlinebookstore.blogspot.com/2013/05/al-quran-digital-pen-al-iman.html


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...