Jumlah Pelawat

Salam Maal Hijrah

Teks : Norazira Mohamed
Gambar : Carian Google


Salam Maal Hijrah buat semua pembaca budiman blog ini. Harapan saya agar anda semua memanfaatkan hari cuti ini bersama keluarga tersayang. Moga permulaan tahun baru ini, mengeratkan lagi kasih sayang sesama anggota keluarga.

Menurut Wikipedia Ensiklopedia Bebas, Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 muharram tahun baru bagi Takwim Hijrah. Namun Tahun Hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah itu diambil sebagai permulaan kiraan bagi kalendar Hijrah.

Apa maksud Maal Hijrah? Maal bermaksud "bersama". Maal Hijrah, membawa maksud "bersama berhijrah" atau "bersama hayati Hijrah".HIJRAH haruslah difahami sebagai berpindah dari suatu keadaan tidak baik kepada keadaan yang lebih baik.

Biasanya dahulu, semasa saya masih belasan tahun, apabila tibanya Maal Hijrah, televisyen dan radio sering memainkan lagu nasyid ini. Saya pasti ada antara pembaca yang tahu lagu nasyid ini tetapi generasi sekarang mungkin tidak kerana lagu ini tidak lagi sekarang. Inilah lagunya :




Akhir kalam, salam maal hijrah buat semua...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...