Jumlah Pelawat

Teknik Nabi Muhammad

Teks : Norazira Mohamed
Gambar : Carian Google

Kebelakangan ini saya menjumpai ramai ibu bapa yang ingin mencuba teknik Nabi Muhammad SAW dalam mendidik anak-anak mereka. Sebenarnya apa itu teknik Nabi Muhammad SAW? 

Dari pembacaan dan pemahaman saya, teknik Nabi ini ialah satu teknik yang digunakan berlandaskan tingkah laku ataupun apa yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW didalam mendorong perubahan tingkah laku dari negatif menjadi positif. Tingkah laku ini di kaji oleh Tim Psikologi Hadith berpandukan hadis-hadis sahih dan di aplikasikan dalam kehidupan seharian. 



Pada mulanya, teknik ini diaplikasikan dalam mendorong pelajar-pelajar yang corot oleh beberapa orang guru, tetapi teknik-teknik ini juga sesuai digunakan didalam mendidik anak-anak.

Menurut Puan Ainon Mohd., salah seorang penulis bagi buku "Mendorong pelajar corot dengan teknik Nabi Muhammad", pada asasnya, matlamat penggunaan teknik Nabi Muhammad ini adalah mendorong perubahan sikap dan tingkah laku seseorang iaitu : 


  1. Mendorong seseorang itu mengekalkan sikap dan tingkah laku yang sudah baik dan betul.
  2. Mendorong seseorang itu meningkat dan memperbaiki lagi tingkah laku yang baik supaya bertambah-tambah baik.
  3. Mendorong seseorang itu mengubah tingkah lakunya yang buruk dan menggantikannya dengan tingkah laku yang baik.


Semoga lebih ramai ibu bapa dan guru-guru mengaplikasikan dalam didikan dan pengajaran bagi mendorong tingkah laku yang positif di kalangan anak-anak dan pelajar. In Sya Allah...




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...